Preskočiť na obsah

11 spôsobov, ako zvýšiť mužskú plodnosť

Neplodnosť je pomerne častá. Postihuje jednotlivcov každého veku, rasy, úrovne príjmu a pohlavia. Viac ako 6 miliónov ľudí má každý rok problémy s otehotnením a tento počet neustále rastie. V prípade ak sa vám nedarí počať a máte nízky počet spermií prípadne abnormálnu produkciu spermií, existujú spôsoby ako môžete vaše šance zvýšiť.

1. Jedzte viac potravín s obsahom kyseliny listovej

Kyselina listová je dôležitá pre tehotné ženy, ale taktiež je prospešná aj pre mužov. Jedna štúdia z University of California Berkeley zistila, že tí, ktorí mali v strave nižšie hladiny kyseliny listovej, mali v spermiách vyššiu mieru abnormálnych chromozómov. Keď spermie s abnormálnymi chromozómami oplodnia vajíčko, môže to mať za následok potrat alebo vrodené chyby. (Viac ako polovica spontánnych potratov v prvom trimestri je spôsobená chromozomálnymi abnormalitami v embryu.)

Ktoré potraviny obsahujú kyselinu listovú? Prirodzene je obsiahnutá predovšetkým v listovej zelenine – špenát, brokolica, ružičkový kel, ale taktiež v citrusových plodoch, strukovinách – fazuľa hrach, v avokáde ale aj v kvasniciach.

2. Dostatok spánku

Dánski vedci zistili, že skorší spánok má vplyv na kvalitu spermií. Kľúčové je ísť spať pred 22:30 hod a spať aspoň 7,5 až 8 hodín.

3. Užívajte doplnky výživy

Dôležité sú vitamíny B12, vitamín C, vitamín E, zinok a selén. Zinok je užitočný pri udržiavaní normálnej hladiny testosterónu, selén znižuje riziko vrodených chýb a zvyšuje počet spermií. Mali by ste ich začať užívať šesť mesiacov pred plánovaným počatím, aby boli spermie silné, zdravé a pohyblivé.

4. Nefajčite

Fajčenie znižuje počet a pohyblivosť spermií, preto by ste mali prestať fajčiť aspoň tri mesiace pred plánovaným počatím, nakoľko produkcia spermií trvá asi 3 mesiace.

5. Obmedzte alkohol

Aj keď sa ho nemusíte úplne vzdať, ak sa snažíte počať, je dobré obmedziť príjem alkoholu. Ukázalo sa, že alkohol znižuje produkciu spermií a spôsobuje ich abnormality.

6. Pred pokusom o počatie navštívte lekára

Pred tým, ako sa pokúsite o počatie je vhodné absolvovať dôkladnú prehliadku u lekára, aby zhodnotil váš zdravotný stav a stav plodnosti. Na základe výsledkov ( o vašej hmotnosti, užívaní

liekov, faktoroch životného štýlu, genetickej anamnéze atď.) vám lekár odporučí čo môžete ešte urobiť pre to, aby ste zvýšili vašu plodnosť.

7. Znížte príjem kofeínu

Štúdia na dánskych mužoch zistila, že počet spermií a koncentrácia spermií boli mierne znížené u mužov, u ktorých bol zistený vysoký príjem kofeínu. Z tohto dôvodu by ste mali obmedziť denný príjem kofeínu na 300 miligramov.

8. Znížte stres

Stres môže zvýšiť abnormalitu spermí a znížiť ich koncentráciu. Dostatok spánku, zdravá strava, pravidelné cvičenie a venovanie sa aktivitám, ktoré považujete za príjemné, vám môže pomôcť udržať stres pod kontrolou.

9. Jedzte viac vlašských orechov

V októbri 2013 uverejnil časopis Biology of Reproduction Papers-in-Pres výskum, ktorý zdôraznil súvislosť medzi vlašskými orechmi a plodnosťou. Konkrétne sa zistilo, že konzumácia 75 gramov vlašských orechov denne zlepšuje „vitalitu, pohyblivosť a morfológiu spermií.

10. Vyskúšajte Kotvičník zemný

Tribulus terrestris je extrakt z rastliny Kotvičník zemný, ktorú využívali už starovekí liečitelia v Číne, Indii a Mezopotámii. Používala sa na zvýšenie plodnosti a omladenia tela. Táto liečivá bylina zlepšuje erektilnú funkciu a libido. Nezvyšuje však hladinu testosterónu ani nezvyšuje počet spermií.

11. Jedzte koreň Maca

Koreň maca pochádza z centrálneho Peru a má niekoľko zdravotných výhod. Početné štúdie ukázali, že konzumácia sušeného koreňa maca môže zlepšiť libido. Dehydrovaná zelenina tiež zlepšuje sexuálnu výkonnosť a užívanie 1,75 gramu prášku z koreňa maca každý deň môže zvýšiť počet spermií.

Prečítajte si tiež