Preskočiť na obsah

Kŕmenie detí: 10 najčastejších chýb, ktorým by sa rodičia mali vyhnúť

Určite poznáte situáciu, keď ste strávili pol dňa pri sporáku a vaše dieťa len ohrnie nad jedlom nosom. Skúsili ste naservírovať obed do tvaru zvieratiek, alebo ste s lyžičkou lietali ako lietadlo? Ak si myslíte, že ste kreatívna a zaberá to, v skutočnosti ste len zúfalá a stravovanie vášho dieťaťa sa zhoršuje.

Kľúčovú úlohu pri formovaní prístupu detí k stravovaniu zohrávajú rodičia. Nedávne štúdie ukazujú, že správanie dospelých – to ako zaobchádzame so stravovaním našich detí a ako pristupujeme k svojmu vlastnému – má veľa spoločného s tým, čo budú deti jesť. Prečítajte si 10 chýb, ktorých by ste sa mali vyvarovať.

1. Ste zlým príkladom pre svoje dieťa

Prvá vec, ktorú by ste mali robiť aby sa vaše dieťa dobre stravovalo je – jedzte dobre aj vy sami. Dospelí, ktorí si vychutnávajú rôzne výživné jedlá v šťastnom prostredí, majú oveľa väčšiu pravdepodobnosť, že budú mať deti so zdravým postojom k jedlu ako dospelí, ktorí neustále diétujú, prejedajú sa, odmietajú zeleninu alebo jednoducho nechávajú deti jesť čo chcú.

2. Príliš na deti tlačíte

Keď dieťa odmieta papať, rodič sa všemožnými spôsobmi snaží do neho dostať čo najviac jedla. Až na zopár výnimiek sa deti pravdepodobne vždy jedlu vyhnú  keď budú mať príležitosť. Ak začnete na dieťa tlačiť, už to nebude o jedle ale o potrebe dieťaťa byť autonómny. Mali by ste ponúknuť tri – štyri lyžice, nechať ho nech to vypľuje na podbradník a odložiť lyžicu. Dieťa nové chute a textúry nemusí prijať hneď.

Ak chcete, aby vaše dieťa pekne papalo, mali by ste upustiť od akýchkoľvek foriem nátlaku. Pri papaní by ste mali myslieť na tzv. stratégiu rozdelenia zodpovednosti. Rodičia sú zodpovední za to, čo a akým spôsobom podávajú dieťaťu k jedlu a deti sú zodpovedné za to, či budú jesť a koľko zjedia.

3. Používanie úplatkov

Ponúkate dieťaťu keksík za to ak spapá ešte aspoň 5 lyžičiek zeleniny? V skutočnosti sa jedná len o ďalšiu z foriem nátlaku. Okrem toho, keď majú deti sľúbený dezert za odmenu, vysiela to nesprávnu správu o tom, čo sa oplatí jesť. Sladkosti sa stávajú cennejšími ako mäso a zelenina. Ak dieťa nie je hladné  po mäse alebo žiadnych zdravých možnostiach, tak by nemalo byť hladné ani po sladkostiach.

4. Nie ste vytrvalí

Väčšina rodičov sa príliš rýchlo vzdá a varí dieťaťu len jedlá, pri ktorých má istotu že ich zje. Ak však chcete, aby dieťa jedlo aj viac a rôznorodejšie jedlá, musí mať dostatočnú ponuku. Oplatí sa vytrvať. Na to, aby dieťa začalo jesť niečo nové potrebuje aspoň 10 – 15 ponúk tohto jedla. Pomôcť môže aj to, keď vás bude dieťa vidieť ako to jedlo jete, akým spôsobom si ho vkladáte do úst, ako ho naberáte a pod. Snažte sa na dieťa nehnevať, keď niečo nezje alebo vypľuje a taktiež nejasajte, keď zje niečo nové.

5. Varíte ,,na objednávku‘‘

Niekedy je najjednoduchšie pripraviť na obed pre každého člena rodiny niečo iné, aby ste nemuseli počúvať komu čo nechutí. Tento prístup však nezlepšuje stravovacie návyky, a okrem toho vás oberá o čas a energiu. Namiesto takého ,,varenia na objednávku‘‘ ponúknite obmedzené možnosti. Napríklad, ak pripravujete chlebíky, dajte deťom vybrať či chcú s maslom a šunkou alebo napríklad s nejakou nátierkou. Akceptovanie určitých požiadaviek ako je napríklad odstránenie kôrky z chleba, dáva dieťaťu určitú kontrolu. Samozrejme by ste mali pri plánovaní jedálneho lístka brať ohľad na všetkých členov rodiny. Dieťa by malo mať na tanieri aspoň jednu položku, ktorú pozná a má rado. Ak sa rozhodne nič nejesť, nebojte sa, hladovať do ďalšieho jedla určite nebude. A ak bude trošku hladné, aspoň začne chápať dôsledky nejedenia.

6. Podávanie veľkých porcií

Rodičia niekedy zabúdajú že deti sú malé, a preto potrebujú detské porcie, ktoré sa rovnajú jednej polievkovej lyžici za každý rok života, tvrdí Americká dietetická asociácia v Chicagu. Napríklad porcia pre ročné dieťa môže obsahovať polievkovú lyžicu zemiakovej kaše, polievkovú lyžicu mäsa, polievkovú lyžicu zeleniny a pod. Príliš veľa jedla je pre dieťa zastrašujúce a odrádza ho to od jedenia. Na druhej strane je to veľké sklamanie pre rodiča, ktorý vidí plný tanier, aj napriek tomu že dieťa ochutnalo zo všetkého.

Začnite v malom a pamätajte, že jedna zelená fazuľka je lepšia ako žiadna a že vždy môžete ponúknuť viac.

7. Nezdravé občerstvenie

Neponúkajte dieťaťu medzi hlavnými jedlami sušienky, džúsy alebo iné nezdravé pochutiny. Deti sa nasýtia nezdravých jedál a potom nebudú chcieť obed alebo nejaké zdravšie alternatívy. Rodičia by sa skôr mali pozerať na občerstvenie ako na príležitosť poskytnúť výživné alternatívy alebo nové chute. Urobte z občerstvenia rituál – ponúknite niekoľko zdravých možností v konkrétnych časoch dňa.

8. Nenecháte dieťa spraviť neporiadok

Chuť je len jedným zo spôsobov, ako sa malé deti učia o jedle. Stravovanie je však multisenzorický zážitok. Dieťa, ktoré sa pri papaní nesmie s jedlom hrať si to neužije tak ako dieťa, ktoré rozpučilo banány alebo rozdrobilo sušienky. Pre rodičov by malo byť dôležitejšie čo ich deti jedia ako to, či to jedia vidličkou.

9. Ignorovanie chutí

Nie každý sa naučí mať rád každé jedlo. Niektorí ľudia jednoducho cítia chute výraznejšie, najmä horkosť. Existuje tiež prirodzený strach z nových vecí („neofóbia“), ktorý je najsilnejší v predškolskom veku. „Rodičia to interpretujú ako vyberavosť, ale v skutočnosti je to normálne,“ hovorí doktor Birch. Potravinová neofóbia je u niektorých detí silnejšia ako u iných, väčšinou kvôli rozdielom v temperamente.

Keď vaše dieťa odmieta nové jedlá, označte to za neofóbiu a skúšajte ďalej. Ak mu to ani po opakovaných pokusoch nechutí, akceptujte to.

10. Príliš sa znepokojujete

Dokonca aj deti, ktoré sa stravujú len cestovinami, nemusia jesť tak zle, ako si mamičky a oteckovia myslia. Takéto deti rodičia zvyknú nazývať „nároční jedáci“ a nakoniec im táto nálepka aj zostane. Mnohé z týchto detí sú v skutočnosti celkom normálne,“ hovorí Dr. Vartabedian. Skutočne dôležitým ukazovateľom vážneho problému je rastová krivka. „Ak dieťa rastie normálnym tempom, uspokojuje svoje nutričné ​​potreby.“

Nezabúdajte, že ak máte akékoľvek pochybnosti o stravovacích návykoch vášho dieťaťa alebo sa obávate o jeho zdravie, mali by ste navštíviť vášho pediatra.

Prečítajte si tiež